Vår filosofi


Er du bevisst på hva du spiser?

Vær bevisst på hva du putter i deg og du vil garantert få en lettere og mer energifylt hverdag. Maten du spiser skal gi deg overskudd. Når du spiser skal kroppen føles lett og mett. Det beste du gjør for kroppen din er å spise små måltider 4-6 ganger om dagen, drikke vann og få i deg urter/grønnsaker som holder deg frisk. Ingefær, chili, hvitløk, fiber, protein, riktige karbohydrater og grønne grønnsaker er med på å holde kroppen igang og da jobber den riktig. Unn deg det beste du vet også, det er viktig for livskvalitet og glede. Drikk et glass vin, spis en kanelsnurr, unn deg litt fløte i sausen og kos deg med maten. Alt med måte. Mat skal være gøy og lystbetont. Gled deg over maten du spiser og kjenn at den funker på kroppen din. Da blir hverdagen god og konsentrasjonen er på topp.

Åker

MATSVINN

Vi må alle være med på å bekjempe matsvinn og spesielt vi som jobber så tett opp mot råvarene. I Rause Retter jobber vi hver dag med fokus på svinn og det å kunne utnytte råvarer til sitt fulle. Det er så mye av feks. stilken på  broccolien vi kaster som er super i salat, blomkålbladene kan bakes med olje og hvitløk eller puttes i en suppe, tomatavskjær i en pasta saus og de visne urtene i en urte olje. Vi oppfordrer alle våre gjester til å tenke nye, kreative måter å utnytte råvarer på. Vi kommer gjerne med tips. 

Ingefær og sitron

Hold deg frisk

Start dagen med sitron og ingefær på fastende hjerte. Kok opp saften av 5 sitroner, en neve grovkuttet ingefær og 4 liter vann. Reduser og kok til det er ca. 2 liter igjen i gryta. Avkjøl eller drikk varmt på fastende hjerte hver morgen. Vidunderkur mot forkjølelse og dårlig immunforsvar. En hjertestarter på fastende hjerte.

Det er mye som kan inspirere meg. Pølser som henger til lagring på pølse og skinke fabrikk i Venezia, vinrankene i Napa Valley, California, nyplukkede kirsebær i Åsgårdsstrand, formen av en gammel Volvo fra 1963 eller en vakker avskallet vegg i Faro, Pourtugal. Estetikken, formene, fargene, struktur og konsistens.